كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





اگرچه هنر در روندهای متفاوت خود کم تر عقلانی شده و پابه پای مذهب بیش از نیروهای فرهنگی دیگر به این واقعیت نزدیک تر است ، چنین می نماید که بسیاری از اجتماعات مذهبی در تفکر و زندگیشان تحت تاثیر موجی از عقلانی شدن قرار گرفته اند.


تصادفی نیست که نقاشان پیوسته از این واقعیت شکوه دارند که بسیاری از شواهد مذهبی در غرب دستخوش عقلانی شدن و روشنگری بوده اند. در عین حال اشاراتی به این واقعیت شده که جنبه ای از فرهنگ مذهبی، عناصر خلاق و حسی را در کردار آیینی خود گرد می آورد. هنر و همین عنصر هنری موجود در مذهب است که - مهمتر از همه در تلاش ذاتی خود برای دستیابی به شکل- معنویت مذهبی را به سوی واقعیت می راند.هنر به عبارتی پای مذهب را بر زمین نگه می دارد، آن را از گزند گرایش های آن جهانی و سبُک سری های وجدآمیز افراطی محفوظ می دارد. هنر واقعیت های معنوی مثل آرامش، تعمق، شور و نظایر آن را نشان می دهد. از این رو هنر به آنچه نادیدنی است شکل، رنگ، کشش و تناسب می بخشد. بهت و شگفتی را مهار می سازد و دریچه ی ادراک را به روی خلاقیت فعال می گشاید.پیوندهای بین مذهب و هنر به شیوه های مختلف آشکار می شود، مثلا در مربع های " جوزف البرز" مانند " ادای احترام به مربع: پژواک پاییز"، که به شیوه ی خاص خودش نشان می دهد که چگونه شکل های مختلف مذهب و هنر راهی برای رفتن به سوی نادیدنی، پیش پایِ فرد قرار می دهند. در آن حال که بیننده به اثر نگاه می کند ، از کنش متقابل رنگها معلوم می شود که بیننده در واقع به تسخیر " معرفت" درونی تابلو درآمده است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ جمعه 17 شهريور 1391برچسب:ارتباط متقابل مذهب و هنر, ] [ 8:10 ] [ اكبر احمدي ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 305
بازدید دیروز : 87
بازدید هفته : 392
بازدید ماه : 689
بازدید کل : 161975
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك